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IHRE EXPERTEN VON UNI | PARTNER

Ihre UNI | PARTNER Berater

Die richtige Wahl treffen

„Ich bin immer wieder erstaunt, zu welchen Entwicklungssprüngen junge Menschen in den ersten Studienjahren fähig sind. Voraussetzungen dafür sind das richtige Studienfach und gute Studienbedingungen. Dies jedem Einzelnen zu ermöglichen, das ist die Mission von UNI | PARTNER.

 


Dr. Heiko Walkenhorst
ist Gründer und Geschäftsführer von UNI | PARTNER. In den 25 Jahren seiner akademischen Karriere war er an sieben Universitäten in fünf europäischen Ländern beschäftigt und beruflich in weltweit über 30 Ländern tätig. Als Hochschulmanager war Heiko Walkenhorst unter anderem für internationale Austauschprogramme und die Rekrutierung und Auswahl von Studenten zuständig.

VITA

„Education is the key“ – „Bildung ist der Schlüssel“. Heiko Walkenhorsts akademisches Motto ist zugleich eine gute Zusammenfassung seiner bisherigen Vita: Ob als Studienberater, international tätiger Akademiker, Hochschulexperte oder Universitätsmanager. Das Thema Bildung war immer zentral. Und nach 12 Jahren Politikwissenschaft in Forschung und Lehre, nach sieben Jahren als Führungskraft und nach sieben Jahren im englischsprachigen Ausland weiss Heiko Walkenhorst: Bildung wird sein Thema bleiben.

AKADEMISCHE ABSCHLÜSSE

Doktor der Wirtschafts- und Politikwissenschaft (Dr. rer. pol.), Magister der Politkwissenschaft (M.A.), Diplom-Pädagoge (Dipl.-Päd.)

BERUFLICHE STATIONEN

Director of Admissions (Internationale Rekrutierung und Zulassung von Studierenden) – Jacobs University, Bremen, 2012 – 2016

Academic Director – Jacobs Center on Lifelong Learning and Insitutional Development, Bremen, 2010 – 2012

Referatsleiter – DAAD Deutscher Akademischer Austauschdienst, Bonn, 2008 – 2010

Senior Research Fellow – Universität Bremen, DFG-Sonderforschungsbereich 597 ‘Transformation of the State’; Projekt C4/”Internationalisierung nationaler Bildungspolitik”, 2007 – 2008

University Lecturer in European Politics (tenure track) – University of Limerick, Irland, 2006 – 2008

Gastdozent – Université Grenoble Alpes, Frankreich, 2005 – 2006

DAAD-Fachlektor für Europapolitik – University of Essex, Colchester, Großbritannien, 2001 – 2006

Trainer – Trainer in Kroatien, Litauen, Ungarn, Slowenien, Slowakische Republik – TRANSFORM Program for EU-pre-accession of Central and Eastern Europe (EU); Stability Pact for South Eastern Europe (OECD), 1999 – 2004

Wissenschaftlicher Angestellter (Postdoktorand) – Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 1996 – 2001

Leiter der Arbeitsstelle Europäische Integration und Politische Bildung (EURIPOL), 1996 – 2001

STUDIUM

Promotion in Politik- und Wirtschaftswissenschaft, summa cum laude

Interkulturelle Pädagogik (Dipl.-Päd.), Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 1990-1993

Politikwissenschaft (M.A.), Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 1992-1995

Politische Ökonomie (ERASMUS), Universiteit Utrecht, Niederlande, 1992 – 1993

SONSTIGES

2014 Auftritt auf intl. Hochschulsymposium (cnn.türk.com)

2010 Interview zur Britischen Hochschulpolitik in:

2008 Fellowship, Hanse Wissenschaftskolleg/Institute for Advanced Study, Delmenhorst (1 Jahr)

2000 Förderung des Landes Niedersachsen für Politik-Simulationen

1999 Förderung der Doktorarbeit, Johanna und Fritz Buch – Stiftung , Hamburg

1998 „Preis für Nachwuchswissenschaftler“, Niedersächsisches Bildungsministerium

1996 „Gerhard-Wachsmann-Preis“, Universität Oldenburg, für Magisterarbeit

1995 Auszeichnung, Universität Oldenburg „Bester Magisterabschluss 1995“

PUBLIKATIONEN
Monographien

1999 Europäischer Integrationsprozess und Europäische Identität, Nomos: Baden-Baden.

1998 Zwischen Harmonisierung und Subsidiarität. Der Kompetenzstreit um die EG-Bildungspolitik, Böhlau: Frankfurt.

1997 Die Föderalisierung der Europäischen Union, BIS: Oldenburg.

Artikel in internationalen Fachjournalen (peer-review)

2008 ‚Explaining Change in EU Education Policy’, Journal of European Public Policy, Vol. 15, No. 4, 567-87.

2006 ‚Die Konstruktion europäischer Identität: Europäische Integration zwischen Gemeinschaftsbildung und Path-Dependency’, Zeitschrift für Internationale Politik und vergleichende Studien – Welt Trends, Vol. 54, No. 14, 25-37.

‘Problems of Political Education in a Multi-level Polity – Explaining Non-Teaching of EU Issues in German Secondary Schooling’, Journal of Contemporary European Studies, Vol. 14, No. 3, 353–71.

2005 ‘Europeanisation of the German Education System’, German Politics, Vol. 14, No. 4, 468–84.

‘Europe and Higher Education in Germany’, Croatian Political Science Review, Vol. 42, No. 2, 101-12.

Buchkapitel, Fachbeiträge und Konferenzpapiere

2010 ‚What’s England got to do with it? British Underestimation of International Initiatives in Education Policy’ (zus. m. P. Knodel), in: Martens, K. et al., Transformation of Education Policy – National Responses to the PISA Study and the Bologna Process (Palgrave)

2009 ‚The Conceptual Spectrum of European Identity: From missing link to unnesessary evil’, Limerick Papers in Politics and Administration, Vol. 2009, No. 3

2008

‚Transnational policies in higher education’. Paper presented at International Workshop on Global Higher Education, University of California, Berkeley

‚Research on International Higher Education Policy – Linking Indicators with Concepts’. Paper presented at International Studies Association (ISA), San Francisco

2007 ‚Mapping the empirical evidence in Higher Education Policy’, EEPN working papers

‚Marketization and Higher Education in Europe’. Paper presented at European Consortium of Political Research (ECPR) Joint Sessions, Helsinki

2006 ‚Is Education the key? Assessing the knowledge deficit about European integration in Germany and Britain and its implications for the supranational democracy’. Paper presented at International Political Science Association (IPSA), Fukuoka.

‘Europeanisation of Education in the EU – Germany, England and the ‚Raspberry War’. Paper presented at European Consortium of Political Research (ECPR) Joint Sessions, Nicosia.

2005 ‚The Changing Role of EU Education Policy’, Archive of European Integration, No. 3177, 1-16.

‚Presentation of the 2004 pilot study on Europeanization of teacher training from a German-British perspective’. Paper presented at European Consortium of Political Research (ECPR) Conference, Budapest

‚The Changing Role of EU Education Policy – a Critical Assessment’. Paper presented at European Union Studies Association (EUSA), Austin/Texas.

‘The German Education System and Europeanisation’, ASGP Working Papers, No. 4, 1-14.

2004 ‚The Construction of European identity and the Role of National Education Systems – A Case Study on Germany’, Essex Papers, No. 160, 1-23.

‚Europeanization of Education in Germany – From Golden Lead to last Resort? Paper presented at German Studies Association (GSA), Washington, DC.

‚Construction of European identity by national education? – Implementation problems of the European Dimension in Education in Germany’. Paper presented at International Studies Association (ISA), Prague.

2003 ‘Flexible Integration: Which Model for the European Union?’ (Alex Warleigh), Journal of European Integration, Vol. 25, pp. 87-8. (Book review)

‘German Federalism: Past, Present, Future’ (Maiken Umbach, ed.), Political Studies Review, Vol. 1, No 1, p 97. (Book review)

‚Political Education on European Union – Explaining Implementation Problems of the ‘European Dimension in Education’ in Secondary Education in Germany’, in: R. Ruzicka, J. Bellantine and J. Ruiz San Roman (eds), Key Contexts for Education and Democracy in Globalising Societies, EPG Publishers: Prague, 29-38.

‚Europeanisation of national school curricula from a German-British perspective’. Paper presented at European Consortium of Political Research (ECPR) Conference, Marburg.

‚The construction of European identity and the role of national educational system – reflections on the European Dimension in Education in Germany’. Paper presented at European Consortium of Political Research (ECPR) Joint Sessions, Edinburgh.

2002 European Identity and a European Constitution: missing links? Paper presented at Department of Government Seminar, University of Essex.

2001 ‘Europäisierung und Regionalisierung im Bildungssektor’, in: Klaus Schleicher/Peter J. Weber (Hrsg.): Zeitgeschichte europäischer Bildung 1970-2000. Band 1: Europäische Bildungsdynamik und Trends, Waxmann: Münster/New York/München/Berlin), 313-42.

‚European Identity and Legitimacy of the European Union’. Paper presented at Research Committee on Political Socialisation and Political Education (IPSA), Wuppertal.

2000 ‚Trainerhandbuch EU: Der europäische Binnenmarkt. Reader für das Transform-Programm der Bundesregierung’. Carl-Duisberg Gesellschaft Düsseldorf.

2000 ‚Trainerhandbuch EU: Methodik und Didaktik. Reader für das Transform-Programm der Bundesregierung.’

Carl-Duisberg Gesellschaft, Düsseldorf.

1999 ‚Youth, Europe and Democracy – Attitudes of German Adolescents Towards Europe and their European Neighbours’. Deutsch-Israelisch-deutsches Symposium. BIS, Oldenburg.

1998 ‘Youth, Europe and Democracy’. Paper presented at International Study Group on Imagebuilding (ISB), Münster.

1997 ‘Youth, Democracy and European Identity’. Paper presented at Research Committee on Political Socialisation and Political Education (IPSA), Prague.

 
BERUFLICHE STATIONEN

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Bereich Organizational Behavior (Psychologie) an der Jacobs University Bremen

2012-2015

Entwicklung, Durchführung und Auswertung arbeitspsychologischer Studien

Unternehmensberaterin für den Bereich Personalentwicklung bei Vodafone, Bosch und die Wohnungswirtschaft Deutschland

2012-2015

Förderung der Kompetenzen zum Lebenslangen Lernen, Eigeninitiative im beruflichen Kontext und Stärkung der Selbstwirksamkeitserfahrung

Recruiterin für den Bereich Research & Development bei der BASF Services Europe GmbH

2011

Personalauswahl von Fach- und Führungskräften

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Bereich Psychologie an der Freien Universität Berlin

2008-2011

Durchführung psychologischer Diagnostik, Entwicklung und Durchführung von Aufmerksamkeits-, Lern- und Gedächtnistrainings

Lektorin (studentische Mitarbeiterin) in der Rechtsanwalts-Sozietät Streck Mack Schwedhelm Berlin

2006-2008

 

STUDIUM

Promotion in Psychologie, Jacobs University Bremen

2012-2016

Titel der Doktorarbeit: „Characterizing employee proactivity: Antecedents of other-centered and self-centered proactive behaviors“

Psychologie (Diplom), Freie University Berlin

2006-2011

Titel der Diplomarbeit: „Cross-cultural differences in spatial abilities and solution strategies – An investigation in Cambodia and Germany“

Forschungsaufenthalte in den USA (Arizona, 2010) und Kambodscha (Phnom Penh, 2008)

 

PUBLIKATIONEN

Artikel in internationalen Fachjournalen (peer-review)

2015Following the ants: Development of short scales for proactive personality and supervisor support by Ant Colony Optimization.” European Journal of Psychological Assessment.

2012 “Cross-cultural differences in spatial abilities and solution strategies – An investigation in Cambodia and Germany.” Journal of Cross-Cultural Psychology, 43(4), 533-57.

2010 “On the relationship between solution strategies in two mental rotation tasks.” Learning and Individual Differences, 20(5), 473-78.

Konferenzbeiträge

2015 Gastvortrag mit dem Titel: “Following the Ants: Pros and Cons of Ant Colony Optimization for Short Scale Development”, 13. European Conference on Psychological Assessment, Zürich, Schweiz

2015 “For you or for me? Distinguishing Self-Centered from Other-Centered Proactive Behaviors”, 17. Kongress der European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norwegen

2013 “Developing Short Scales: Ant Colony Optimization Algorithm vs. Manual Item Selection”, 13. European Congress of Psychology, Stockholm, Schweden

2013 “Age Stereotypes in Organizations – One Dimension or More?”, 16. Kongress der European Association of Work and Organizational Psychology, Münster

2010 „Same Same But Different – Mentale Rotation in Kambodscha und Deutschland“, 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen